9.2.2010

Tilpehöörit koossa


Tuosta sekasotkusta pitäisi nyt saada tehtyä kaunis, harmoninen kuva skräppialbumiini. Meillä on seinällä tuo kuva Elnasta sinisessä samettimekossa, jota koristaa valkoinen brodyyripitsikaulus. Elna on lastemme farmorin sisar ja tuo kuva on kiehtonut minua jo pitemmän aikaa. Keräsin sen ympärille Elnaan liittyviä esineitä ja toivon, että saisin luotua näistä jotain kaunista.
Elna muutti nuorena tyttönä Tukholmaan, sai hyvän työpaikan ja matkusteli paljon loma-aikoinaan. Hänellä oli kyllä paljon ystäviä, mutta jotenkin yksinäisen kuvan olen hänestä saanut. Katse on  kuvissa jotenkin alakuloinen, tai kuvittelenko vain. En ehtinyt tavata häntä koskaan, sillä hän kuoli jo ennen kuin olin tutustunut tähän Elnan sisarenpoikaan, mutta meillä on paljon Elnan kauniita esineitä, valokuvia ja jopa ompelukone, jota edelleen käytän, on häneltä peritty. Elna siis elää täällä meidän mukanamme tavalla tai toisella.

9 kommenttia:

  1. Jaa sekasotku? Tuokin on jo nätti kuva, voin kuvitella, että tulee nätti skräppi. Totisista kuvista saa jo alakuloisen vaikutelman (saati sitten niistä nykyajan passikuvista, joissa ei saa olla mitään nättiä ilmettä pehmentämässä...)

    VastaaPoista
  2. kato nyt tätäkin: Viimeinen passikuvani oli niin kauhea, että, missä maassa se nyt olikaan, virkailija katsoi aika monta kertaa minua ja kuvaa edestakaisin.Ei kai ollut uskoa samaksi henkilöksi.

    VastaaPoista
  3. Hieno asetelma noinkin ja oikein söötti se Elnan kuva. Onko se sellainen väritetty mustavalkokuva kuin ennen vanhaan tehtiin?

    VastaaPoista
  4. Allu: Menin oikein tarkistamaan, miten on. Ei näy mistään, mutta pakko sen on olla väritetty, luulisin, koska kuva on otettu noin v.1917. Jos niin on, niin se on oikein taidonnäyte,sillä kuva on niin luonnollisen näköinen.

    VastaaPoista
  5. monissa vanhoissa valokuvissa naytetaan vakavalta. esim mummoni haakuvassa han nayttaa kovin alakuloiselta. taisi olla vaan miten piti valokuvissa olla silloin aikanaan. ?

    VastaaPoista
  6. sansku: Niin se kai oli siihen aikaan. Kuvan ottaminenkin kesti kauan, siinä jo hymy hyytyi.

    VastaaPoista
  7. Niin harvoin näkee vanhoja kuvia, joissa ihmisillä olisi hymy huulilla. Oli kai totinen tilanne valokuvattaessa. Minä olen selvitellyt noita minun kuviani, olen päässyt nyt vuoteen 2002 eli paljon on vielä järjesteltävää. Se on minun helmikuun projektini hiihdon ohelle.

    VastaaPoista
  8. Sira: Kivat projektit sinulla on sitten meneillään. Onkohan niillä laduilla paljon hiihtäjiä.

    VastaaPoista
  9. Kyllä siellä hiihtäjiä näkyy, en ole ainoa. Viikonloppuisin on todella menoa, silloin ovat tosi hiihtäjät liikkeellä. Meikeläinenkin (vanha tekijä) tahtoo jäädä jalkoihin. Tänään jäi hiihto väliin, kun oli syntymäpäiväjuhlat (ei omat) keskellä päivää.

    VastaaPoista