6.7.2010

Runon ja suven päivä

LAULAJAN LAULU
En , enhän muuta ma tahdokaan
kuin laulaa, laulaa, niin laulaa,
kun laulut mun helkkyvät rinnassain 
ja pyrkivät pitkin kaulaa.

Mitä voin minä sille, jos maailma
vain mulle se virsinä helkkää,
jos rytmejä on ilot ihmisten
ja surut on sointua pelkkää.
-----
Eino Leinon päivän innoittamana keräsin hänen runokirjojaan hyllystäni ja menin ne mukanani puutarhaan. Aamupäivän aurinko ei ollut vielä liian kuuma, tuulikin sopivasti. Siinä sitten selailin kirjojen sivuja ja nautin lukemastani.
Tuosta yllä olevasta iloisesta Laulajan laulusta  löytyi laulettuna vain tällainen versio . Kuunnelkaamme sitten tummempia sävyjä, eli Elegiaa. Se on aina yhtä kaunis.

7 kommenttia:

  1. Minä en oikein Eino Leinoon pääse sisälle, ei puhuttele. Leppoisaa päivää sinne ihanaan lukupuutarhaan!

    VastaaPoista
  2. Mulla ei toimi kommentit, katsotaanpas, toimiiko täällä. Onpas sulla paljon ihania kirjoja, Nalle ja Moppe on varmaan mielenkiintoinen. Elegia Loirin esityksenä on aina yhtä ihana.

    VastaaPoista
  3. Susadim: Hänhän kirjoitti niin valtavan määrän runoja, että on mahdotonta pitää kaikista. Valtava määrä on kuitenkin sellaisia, jotka puhuttelevat minua. Onervan runoista en voi sanoa samaa, en tiedä miksi, mutta eivät vain ole minun runojani.

    Allu: Joo, oli mielenkiintoista lukea tuo Nalle ja Moppe, vaikka kuten tuossa juuri kerroin, ei L.Onerva ole minun runoilijani.
    Hevoskyydillä tais tulla teidänkin kommentit tänään.

    VastaaPoista
  4. Minun hyllyssäni ei ole Eino Leinoa kuin oppikirjoissa (siis puutteita on... olen alkanut kerätä kotimaisia klassikkoromaaneja). Tykkään kyllä osasta todella paljon.

    VastaaPoista
  5. kato nyt tätäkin: Oppikirjoista se minunkin Leino-tuntemukseni alkoi. Tallessa on lukioajalta sellainenkin kuin Vuokko Raekallio-Tepon ja Eero Lemolan Elävää runoutta. Siinä on kruksattuna runot, joista tuolloin pidin.

    VastaaPoista
  6. Runon ja laulun päivät Kajaanissa...Muuten 6. heinäkuuta on meidän hääpäivämmekin. Eino Leino on kovasti näkyvillä Kajaanin maisemissa nyt. Me kävimme keskiviikkona kuuntelemassa ´hänen runojaan. Nyt olemme Torniossa käymässä, joten Leino on vain kirjana mukana.
    Olen käynyt näillä sivuilla kirjastossa, mutta siellä kommentit eivät mene läpi, joten en voi niitä kirjoittaakaan. Serkkuni kone on nyt käytossä tämän viikon lopun. Hyvää kesää Vaasan seudulle.

    VastaaPoista
  7. Sira: Olipa mukava kuulla sinustakin, harmi kun kommentit ei kirjastossa toimi.
    Tulimme juuri kesäpaikastamme, kun on kutsuttu 3-vuotissynttäreille.
    Kauniita kesäpäiviä Kajaanin seudullekin eli sinne Eino Leinon kotikulmille.

    VastaaPoista