28.8.2011

Voidaan hyvin!

" Hyvinvoinnin pohja löytyy arjesta.....

Mikään ei ole niin ihmeellistä kuin arkipäivä. Siihen kuuluu sata tai tuhat pikkuasiaa, arjen iloja ja mahdollisuuksia.


Kun avaa silmänsä, näkee puut ja niiden vihreyden,

kukat ja linnut.

Voi olla iloinen, kun on tehnyt pannulapun. (Tai tiskirätin bambulangasta) :)

Tai voi huoahtaa ja juoda kupin teetä." (Tai kahvia, seuranaan juuri leivottu korvapuusti):)

Siteerasin tuossa Vappu Taipaleen, entisen Stakesin eläkkeellä olevan pääjohtajan sanoja. Hyvinvoinnin hän sanoo olevan pitkälti sisäinen kokemus.  Mielenkiintoista, koska noin olen aina ajatellutkin. "Hyvinvoinnin paras mittari onkin oma tunne".
Pettymykset ja menetykset, joita meillä kaikilla on, vievät paljon voimiamme - mitä tehdä?  Vappu Taipale muistuttaa  yli sata vuotiaaksi eläneen Totti Carlanderin  viisaista sanoista: "Jos aiot ryhtyä katkeraksi vanhana, kannattaa aloittaa tyytymättömyydestä". Nuo sanat yritän pitää mielessäni ja iloita pienistä arjen asioista.


10 kommenttia:

  1. Kiva, että voit hyvin, ehdin jo kaipailla ja miettiä. Osuvasti sanottu tuo "Hyvinvoinnin paras mittari onkin oma tunne". Kivoja värisävyjä noissa pannutlapputiskiräteissä. Schönen Sonntag!

    VastaaPoista
  2. Allu: Hyvinhän minä voin, Pidin vain mietintämyssyä päässäni muutaman päivän. Pohdiskelin tämän bloggaamisen mielekkyyttä ja siihen liittyviä sivuelementtejä:) En tullut viisaammaksi.
    Hyvää sunnuntaita Kölniinkin!

    VastaaPoista
  3. Mutta kuvittele: jos ei olisi blogeja, et tuntisi minua. Minkälaista olisi elämä silloin? Tai, huh huh, olinko ehkä juuri minä se syy pohdiskeluusi?? Auweia!

    VastaaPoista
  4. Allu: Blogeissa ei ole mitään vikaa ja hauskaa, että olen oppinut tuntemaan esim. sinut.
    Ärsyttää vain se, kun näkee jonkun kommentoivan selän takana sähköpostissa kolmannen osapuolen blogia:(

    VastaaPoista
  5. Vappu Taipaleella on paljon viisaita ajatuksia. Mulla on hänen kirjoittamansa "Lasten mielenterveystyö" kirja.

    Täällä on ollut myös tiskirätti projektia. On ne vaan niin hyviä (ja kauniita).

    En sitten olekaan ainoa, joka miettii bloggaamisen mielekkyyttä ja siihen liittyviä sivuelementtejä. Juuri nyt tuntuu ihan tyhmältä touhulta, vaikka kirjoittanut olen enemmän kuin vuosiin ja postattavaa olisi. On vaan liikaa muttia...ei tunnu hyvältä. Ei kyllä ole kivaa tuo mitä olet kuullut/nähnyt, juoruiluahan se. Joskus olis kyllä kiva jutella jonkun kanssa kaikista näistä bloggaamiseen liittyvistä koukeroista, mutta mulla ei ole ketään tuttua, joka kirjoittaisi blogia (eivät siis ainakaan tunnusta..) ja siksipä käynkin sisäistä vuoropuhelua itseni kanssa tämän mielekkyydestä.

    VastaaPoista
  6. Saga: Vappu Taipale on kyllä erittäin fiksu ihminen ja kaiken lisäksi olemme käyneet samaa koulua!! Ei tosin yhtä aikaa.
    Onhan tuosta takanapäin juoruilusta ollut puhe muisssakin blogeissa, mutta enimmäkseen mietin näitä vain itsekseni minäkin. Taidan olla liian sinisilmäinen, kun kuvittelen kaikkien noudattavan blogietikettiä, mutta samoja tyyppejähän me olemme kuin oikeassa elämässä. Joku noudattaa, joku ei.

    VastaaPoista
  7. Ei kai ne ihmiset blogimaailmassa sen parempia ole kuin tavallisessa elämässäkään. Minä vaan aina pelästyn heti, että olenko tehnyt jotain väärin tai eikö minun omituista huumoria ymmärretä, kun sellaista olen kokenut joskus työelämässäkin.

    VastaaPoista
  8. Allu: Mene vain rauhassa nukkumaan. Kyllä tuo toisten asioihin sekaantuja on aivan joku muu:)
    Olenhan minä sun huumorin jo oppinut tuntemaan, luulisin.
    Joku ulkopuolinen voi kyllä käsittää väärin mun huumorini. Sen olen huomannut, kun tulee joskus kommenttiini "puolustuksella on puheenvuoro"- tyyppinen kommentti joltakin toiselta kommentoijalta:))

    VastaaPoista
  9. Tulin vielä tännekin höpisemään :) Vappu Taipale on tiedätkö jotain kaukaista sukua äidilleni! En nyt muista mitä, mutta joku pikkuserkun tapainen.

    Voi että tuota kertomaasi sähköpostijuoruilu-esimerkkiä :( Minulla on sellaisesta omakohtaista kokemusta, ja voin sanoa että ikinä ei ole tuntunut niin pahalta täällä virtuaalimaailmassa.

    Ihania, rauhoittavia kuvia olit taas laittanut.

    VastaaPoista
  10. Lumikko: No jos olet Vappu Taipaleelle sukua, ymmärrän hyvin, että olet sellainen kuin olet, eli fiksu:)
    Kiitos kehuista, huomaan, että blogistani on tullut yhä enemmän kuvablogi. Mistähän sekin johtuu?

    VastaaPoista